Kolmapäev 10. august.
Mälestus eilsest soojast veest vedas mind hommikul esimese asjana
jõkke. Öö oli vett paari kraadi võrra jahutanud, aga 26 pügalat üle nulli on ka
täitsa talutav temperatuur. Meil hakkab välja kujunema hommikune rutiin. Kuna
Benno vaeseke peab esimesena ärkama, siis on ta enda peale võtnud ka
kohvikeetja austava ülesande. Benno jaoks on ärkamissignaaliks telefoniäratus,
mille kõik ülejäänud fikseerivad kuid ei reageeri. Seejärel tõmbab Benno käima
sommidelt laenatud sanga, millest kohaliku jaama puudumisel hakkab kostma
eelmisest päevast sinna jäänud plaat. Minu jaoks on ärkamissignaaliks koduselt
vilistav kohvikann, mille Ben eelneval õhtul on veega täidetuna väiksele
gaasipliidile valmis pannud. Kuna olud on kitsad, siis minu jahmerdamine sunnib
Aleksit silmi avama. Kõige viimasena annab elumärki Margus, kes sirutab kuskilt
pimedusest käe aurava kohvikannu järele ning avab tagumise ukse ning läidab
sigareti. Nii on olnud kõik need hommikud kuid alles nüüd panen seda rutiini
tähele. Täitsa lahe. See on ka ainus kindel asi, mis meil siin
praegu on.
Meie järgmine sihtpunkt on 50 000 elanikuga rajoonikeskus Kotlas. 40
000 elanikku mujal rajoonis annab tunnistust sellest, et kant pole just kõige
rahvarikkam. (2010 aasta seisuga on need numbrid veelgi muutunud. Kotlase linnas veidi üle 60 000 elaniku ja mujal rajoonis 21 000 inimest) Käisime jälle turul, millest minu kaasvõitlejaile hakkab tekkima juba
kerge lööve.
Kotlase turg ei olnud veel päris avatud osad konteinerites asuva müügiboksid ootasid veel võtmega peremehi. |
Veetsime siin linnas poolteist tundi, mis andis veidi aega ka ringi vaadata. Täiendasin taas oma muusikakogu vene plaatidega. Oma üllatuseks
nägin tänaval ühte vanemat härrat saksofoni mängimas. Üsna ootamatu vaatepilt
arvestades vaest tööstuslinna. See andis kogu sellele lagunevale ja üsna
räpasele kuid väga sõbralikule linnale kerge metropoliliku meki. Mees oli pärit
Vorkutast ja oli tulnud siia sõbrale külla puhkama. Semu läks tööle ja tema kaJ. Kuna mees oli pärit sealt
poolt kuhu meie suund, siis uurisin lootusrikkalt teede kohta. “Uhtani läheb
tip top tee ja siis on pees. Pange heaga oma masinad platvormile”, kostis
moosekant meie plaanist kuuldes. Tänasin ja soovisin talle kena puhkust.
“Shastliva”, vastas mees nukralt naeratades ning alustas "Yesterday" jazz versiooniga. Nendel hetkedel saad aru kui
õnnelik inimene sa tegelikult oled. Sa oled siin vaid külaline ning läbi
sõitja, kes kunagi jõuab tagasi oma harjumuspärase mugavuse ja sisse elatud
elustiili juurde. Ma ei tõesti ei kujuta ennast ette Kotlase elanikuna. Aga siinsed
inimesed on kindlasti sama õnnelikud, sest see siin on nende harjumuspärane ja
õnnelik elu. Kell 11 oli kokku lepitud lahkumine. Auto juures nägin Aleksit ja
Margust ühe onkliga kaarti vaatamas. Seegi härra oli pärit Vorkuta lähistelt.
Tema ütles, et pole hullu midagi – kamasid lähevad, lähete teie ka. No võta
siis kinni, eks näeb kummal õigus. See ongi siin üsna tüüpiline, et kindlal
ilmel antud informatsioon erineb
teineteisest nagu öö ja päev. Või siis ei tea keegi millestki midagi. Ainus
mida saab usaldada on oma kogemus. Kuna erilist kogemust kellegil siinkandis ei
olnud jäi ainult üle usaldada intuitsiooni ja see teebki elu huvitavaks.
Poolteist tundi pärast Kotlasest lahkumist saabusime Korjazhma linna.
Siit saab edasi ainult praami abiga. Raudtee taga seistes tuli üks kohalik meid
uudistama ja juttu puhuma. Lahke mehena juhatas ta meid oma Nissan Terrano II
ga mööda külavaheteid Severnaja Dvinaasse suubuva Võtshegda jõe äärde, kus seisis suur hunnik vanarauda. Mõne hetke pärast selgus siiski, et see hunnik utiili on hoopiski praam, mis kahe kalda vahel regulaarset ühendust peab. See ulpiv risu oli köidetud laeva külge ning mis pargast ninaga sõbralikult edasi nügis. Kuigi
praamil oli oma sõidugraafik oli ta lahkelt nõus väikse haltuuraotsaga. Eriti
tihedat liiklust ei tundunud sellel praamil niikuinii olevat. Vaevalt olime
kaldast lahti saanud kui seesama Terrano kimas tolmujutiga jälle “sadamasse” ja
hõikas meile, et me tagasi tuleks kuna sealt edasi teed siiski ei lähe. Õige tee läheb
teisest kohast. Minu kaasmaalastele mõjus see väga toniseerivalt, sest päevade
kaupa asfalti künda on offroaderile liig mis liig. Minus tekkis kerge trots,
aga õnneks oli mul võimalus oma pahameel päevikusse välja elada. Minu loogika
ütles seda, et võiks valida halbadest variantidest parim. Kuna ma olin selges
vähemuses, siis hoidsin moka maas ja tagantjärgi oli see tee valik tegelt väga
lahe.
Võtshegda jõe teisel kaldal tegime lõunapausi ja mina lisaks veel
ujumispausi. Olukorda saabus kontrollima kohalik militsionäär oma ametiautoga - Volgaga.
Võimuesindajale omaselt küsis ta „Kto starshij?“. Kuna meil otseselt pealikku
välja kujunenud ei olnud, siis andsime Aleksi kui kõige suurema ette. Uudishimu
rahuldatud oli kord meie küsimuste käes. No ikka teede kohta küsisime. Ment
ütles, et siitkaudu saab Uhtasse küll, aga ilma asfaldi abita. Asfalti pidi on
Uhtasse 500 kilti. Siit 400. Kas me tõesti võidame ajas mööda mülkaid? Kahtlen,
aga vaatame. Ainus milles ma kindel olen on kuupäevad ja eesmärk. Minu viisa
lõppeb 3. septembril ja minu eesmärk on jõuda Salehardi. Sinna tundub olevat
praegu küll vägagi piisavalt aega kuid samas oleme ka siiani sõitnud ainult
mööda asfalti. Mis saab edasi seda teame täpselt vaid meie nii umbes kuu aja
pärast.
Algas esimene vähe kasutatav tee. Jälgede järgi või täpsemalt nende
puudumise üle otsustades oli see unustatud tee. Ei olnud sellel teel häda
midagi. Veidi rööpas ja pehme oli ning mis eriti oluline – tegemist oli lõbusa
teega. Peatee, kiiruspiirangu, kurviline tee ja muid liiklusmärke oli sama
tihedalt nagu prügi mis kevadel tee äärtest välja on sulanud. Muidu oleks
normaalne, aga 50 märk teel kus me üle 20 liikuda ei saanud mõjus sama
küsitavalt nagu peatee märk trassil, kus viimati sõideti aastaid tagasi.
Jõudsime järeldusele, et siin oli tee ehitust alustatud liikluskorraldusest.
Märgid said maha, aga tee ehituseks enam raha ei jätkunud. Esimene metsatee |
Kell neli sõitsime sisse Rjabovo külla. Tegelikult väga lahe, et ikkagi selle tee kasuks otsustasime, sest muidu oleks uhanud mööda igavat asfalti nägemata armsaid vene külasid. Meel leebus. Tüüpiline hääbuv kirikuga ridakülakene, mille elanike hulk kunagiselt 600 inimeselt tänaseks kolm korda väiksemaks sulanud ja needki peamiselt eakamad inimesed. Sisselangenud katustega võimsad palmajad andsid ettekujutuse selle küla aegade tagusest hiilgusest. Aga mida pealetuleval generatsioonil siin külas ka teha oleks? Üks variant oleks ennast surnuks juua. Teine variant oleks harida viljakat maad, aga kesse ikka viitsib. Eks see oli vist ka kolhooside üks ja ainus eelis, et inimeste asustustihedus jagunes ühtlasemalt.
Kohalikud teavad öelda, et siit on suure, Sõktõvkari viiva
magistraalini 18 versta. Asume teele järgmise küla poole.
Just siin, Rjabovo külas, keset hääbuvat elu, mis pole muutunud
aastasadu meenus mulle üks kummaline seik paari tunni tagant. Kummaline ja väga
traagiline seik. See pani mõtlema tehnoloogia arengule viimase 70 aasta
jooksul. Kuidas on infovahetus muutunud selle aja jooksul ja mis moodi me
näiteks 70 aasta pärast kommunikeerume? Mõtte jõul?
Nimelt teel Korjazhmasse, kust astusime pargasele, mis vedas meid üle
Võtshegda jõe, lükkas Margus kuudi ja kabiini vahelise akna lahti ja
teatas:“Kari satitelefonile tuli just SMS, mis teatas Copterline’i kopter on
alla kukkunud.“ Shokk ja vaikus. Kui esimene ehmatus mööda läks siis hakkasin
mõtlema igasuguste asjade üle. Nende hulgas ka tehnikarevolutsiooni üle ja info
levimise kiiruse üle. Ja siin Rjabinos, kodust teid mööda pea 2000 kilti idas
kuskil Kotlase ja Sõktõvkari vahel, mõjub see veel eriti kontrastsena. Kui ma ei eksi, siis see oli vist 1942 aasta
märtsis kui sõnum teise maailmasõja algusest jõudis Tshuktsimaale. Info
globaalsest katastroofist liikus kaks ja pool aastat. Meieni jõudis globaalselt
tühine kuid lokaalselt pea kõiki puudutav teave kopteriõnnetusest ühe tunni ja 15 minutiga alates õnnetuse
hetkest, aga kui palju vahelülisid sellel infl oli. Õnnetus – sisemine
kommunikatsioon - meedia teavitamine - info edastamine meedias - inimeste ehmatus
- inimeste reageerimine SMS sõnumi näol - info edastamine läbi autodevahelise
raadioside – info jõudmine kabiinist kuuti. Ja kõik see jäi ühe tunni ja 15
minuti sisse. Mind pani mõtlema.
Kell viis õhtul jõudsime veidi suuremasse külla nimega Litvino. Kunagi
oli siit läbi käinud kitsarööpmeline, mille õnnetu huku tunnistajaks me olime
läbi lagunenud raudteetammi, maha jäetud ja suvilateks transformeeritud
vedurite ning vagunite. Või siis lihtsalt ümber kukkunud ja vedelema jäänud
kütusetsisterni. Praktilisusest siin juba puudu ei tule.
Kohe küla alguses asus
metsameste staap, kus last ootav tütarlaps, kes oli siia suveks kokaks ja
majahoidjaks palgatud, meid lahkelt edasi juhatas.
Nagu öeldud oli Litvino juba palju suurem küla ja Komimaa pealinnale
paar kilti lähemal ka. Venemaal on märk suurest külast regulaarselt töötav
kauplus. Siin oli neid lausa kaks. Rjabinos oli ka pood, aga see töötas ilmselt
sama regulaarselt nagu Tshavanga kauplus Koola poolsaarel, kus poodi
pääsemiseks pidi teadma kus müüjatar elab.
Siit edasi läks juba laiem kruusatee.
Õhtuse laagri tegime taas arulagedalt laheda Võtšegda käärus. Seesama jõgi, mille kallast pidi me täna terve päeva oleme sõitnud.
Lõppkokkuvõtteks üsna emotsiooniderohke päev. Laagriplatsi ehk jõele ligipääsu
otsides suutis Puujalg Pedro meile sisse tagurdada. Ega ta ise väga täpselt aru
ei saanudki, et ta miskit valesti oleks teinud. Pigem oli ta arvamusel, et
teised peavad tema liikumisi jälgima. Ikkagi vanem mees juba. Mind üritas ta ka paar päeva tagasi laagris lömastada. Ja eks tehniliselt nendesse tingimustesse
sobimatu auto ning fakt, et mees vintsimiste ajal kordagi jalga autost välja ei
tõsta on ka kinnituseks tema arusaamale – maakera peab jälgima tema liikumisi
ja mitte vastupidi.
Kui vahepeal tundus, et oleme sattunud nõiaringi, kust ei pääsegi jõe
äärde, siis lõpuks suutsid Aleks ja Margus läbi murda kummalisest tihnikust
ning meile avanes järjekordne vaade paradiisirannale. Suurvete ajal on meie
praeguses laagrikohas lõbusalt voolav paari meetri sügavune vesi.
Õhtuks oli
makaroni-vorsti eine. Isu erilist ei olnud ja asi ei olnud üldse mitte toidus.
Juba paar päeva ei isuta. Vaatamata sellele sõin viisakalt taldriku tüjaks,
sest kasvav organism karjub kalorite järele. Pärast sööki oli päris mõnus
istuda kokkupandavas toolis siin imelises puutumatuses tõenäoliselt esimese
eestlasena, aga kaua istuda ei lubata.
Istun koos miljoni vampiiriga, otsimkulamp sääsevõrgu all ja kirjutan
ning imestan, et mis kuradi moodi need kihulase- ja sääsevärdjad kõik
olematudki augud suudavad üles leida. Kaasasolevatest kokteilidest oli kõige
tõhusam puugi ja kihulase tõrje. Leevendust leiab vaid veest, kus pinisejaid
meeldivalt vähe. Käisin enne õtusööki vees. Vesi oli supersoe ja põhi mõnus
liivane. Samal ajal pani jõel võrke ka kohalik kalamees, kes mingil põhjusel võõraid vältis. Kas asi oli eraklikus eluviisis või vette pandud võrkudes ... . Kui ma tema poole liikuma hakkasin, siis suutis see süstaaerudega
liikuv vineerist kokku klopsitud kanuutaoline sõiduriist uskumatut kiirust
arendada. Ilmselt käis ikkagi parasjagu röövpüük ja me lihtsalt mõistsime
teineteist valesti.
Kui hästi ette kujutada, siis pildi keskel võib aimata seda veidrat lootsikut imelise Dvina vaikses voolus. |
Siit paari kildi kaugusel mõlemale poole on külad. Ühel pool Jakovajevo
ja teisel pool Jarõgino. Ekspitsi viies päev kestis 13 tundi ning pärast 270
kildi läbimist oleme kodust teid pidi eemal 1999 kilomeetrit.
Homme esimestel
minutitel saab siis 2000 kilti täis.
Kilometraaž 270 km, kokku 1999 km.
Kilometraaž 270 km, kokku 1999 km.
No comments:
Post a Comment